Și dacă ți-a adus vreo vătămare sau îți este dator cu ceva, pune aceasta în socoteala mea.
Filimon 18
Scrisoarea lui Pavel către Filimon constituie o bijuterie literară care ne dă o idee suplimentară despre frumusețea caracterului unui om al lui Dumnezeu. În pasajul ales pentru această meditație este vorba despre daunele produse de Onisim pentru care a ajuns la închisoare. Aflat la închisoare, acest tânăr cunoaște pe cineva care vine din altă lume decât lumea măruntă în care se învârtea el.
În lumea lui Onisim, regula este să nu te prindă și să nu se prindă stăpânul. În lumea lui Pavel, regula este să faci totul ca pentru Dumnezeu, chiar și atunci când nu te vede nimeni (dintre oameni). Orele de plictiseală cronică ale temniței pot fi ocazia optimă să se reculeagă și să se restructureze. Onisim face descoperirea. Pentru toți cei aflați sub condamnare, Cineva a plătit paguba. Dar Pavel de ce mai era la închisoare dacă nu mai datora nimănui nimic, nici chiar lui Dumnezeu? Pavel era acolo pentru obiecțiuni de credință. El nu dorea să acorde închinare altcuiva decât lui Dumnezeu, care îl mântuiește. Pentru acest lucru trebuia să sufere detenția. Dar dacă tot se afla acolo, ce minunat este că cei aflați cu el puteau participa la o evanghelizare pe care nu ar fi putut-o prinde altfel. Apostolul știe să folosească orice ocazie pentru a-și împlini misiunea.
Întorcându-ne la prejudiciul produs de Onisim, ar fi fost o soluție ca ieșind din închisoare să muncească pentru a acoperi paguba adusă lui Filimon. Dar harul pe care îl propovăduiește Pavel funcționează altfel – fără plată. Acest lucru nu înseamnă că nu plătește nimeni. Pavel preia responsabilitatea financiară a proaspătului său convertit, adoptat ca fiu spiritual.
Ce efecte sunt așteptate pentru Onisim? Se va simți îndatorat față de Dumnezeu și față de Pavel și nu-i va ajunge viața să procedeze și el cu alții la fel. Acesta este de fapt resortul funcțional al credinței. Dar pentru Filimon cum lucrează oferta lui Pavel, mai ales că el are grijă să îi respecte dreptul de proprietate și de decizie? Modelul de sacrificiu al lui Pavel poate determina o decizie de iertarea datoriei lui Onisim și primirea lui înapoi ca și când nu i-ar mai datora nimic. Acesta este mecanismul neprihănirii prin credință. Consecința este o perpetuă gratitudine față de Dumnezeu și față de semeni.
Doamne, și pentru mine Tu ai plătit datoria, iar acest lucru mă umple de gratitudine, recunoștință și adorație. Amin!