Domnul face dreptate şi judecată tuturor celor asupriți. Psalmii 103:6
Poveștile fantastice sunt pline de obiecte magice care au proprietăți neobișnuite: inele care te fac invizibil, pantofi vrăjiți care îți dau posibilitatea să alergi cu viteza vântului, lanțuri care te fac să devii de neatins etc. De ce nu ar putea exista, să spunem, o pălărie care, dacă ne-o punem pe cap, să ne ajute să producem idei, să evaluăm corect o situație, să găsim soluția la o problemă? Închipuiți-vă! Dacă suntem confuzi, nesiguri, ezitanți, am putea să ne punem pălăria noastră magică și imediat am descoperi ideea potrivită, strategia câștigătoare, acțiunea eficace. Da, într-adevăr, ar fi foarte frumos.
Aceasta este cunoscută în psihologie ca metoda celor șase pălării. Mecanismul acestei metode e simplu: trebuie să te plasezi pe o altă poziție atunci când te confrunți cu ceva greu de rezolvat, trebuie să abordezi lucrurile din alt unghi decât acela din care faci acest lucru de obicei.
Noi rămânem aceiași oameni, dar simpla schimbare de poziție are avantajul că descătușează gândirea de niște limite pe care noi înșine le impunem minții noastre. Dumnezeu nu ne-a creat limitați sau încuiați, însă noi am tot restrâns marja de gândire până când am ajuns la o îngustime din care mai facem și titlu de glorie.
Flexibilitatea este una dintre cele mai prețioase calități ale omului. Se vorbește de faptul că viitorul este al celor flexibili. Flexibilitatea nu înseamnă compromis moral, ci viziune și deschidere spre un orizont mai larg de posibilități.
Folosim uneori expresia „a fi în pantofii celuilalt” cu sensul de a ne plasa pe poziția celor pe care îi judecăm uneori. De multe ori, Mântuitorul Se așeza pe locul celor slabi și păcătoși, stătea la masă cu ei și Se amesteca printre ei. Nu era nevoie să Se murdărească de păcatul lor, dar le înțelegea nevoile și suferințele, apoi îi putea ajuta mult mai bine.
De gândit astăzi:
Dacă nu ești dispus să te pui în locul cuiva, nu ai dreptul să îl judeci în vreun fel. Abia după ce te-ai plasat în situațiile prin care trece și ai luat în considerare contextul în care a făcut sau a spus ceva, abia apoi te poți gândi să emiți păreri și chiar soluții; înainte de acestea, abținerea este reacția înțeleptului.