Îngerului bisericii din… scrie-i. (Apocalipsa 2:1,8,12,18; 3:1 ;7:14)
Când eram adolescent, la televizor era un serial extrem de popular numit Star Trek. Era despre nava spaţială Enterprise, o navă de luptă spaţială care cutreiera galaxia apărând Federaţia Unită a Planetelor împotriva klingonienilor şi a altor specii malefice. Căpitanul navei era o fiinţă umană normală, pe nume Kirk, care manifesta gama tipică de emoţii de la euforie la victoria în luptă la panică, atunci când totul funcţiona greşit. Subordonatul lui era domnul Spock, un umanoid cu urechi ascuţite, care venea de pe planeta Vulcan şi era total lipsit de emoţii.
O intrigă secundară în aproape fiecare episod îl privea pe căpitanul Kirk, care îşi pierdea calmul într-o criză, iar domnul Spock intervenea cu un ton sec al vocii: „Căpitane, asta nu este foarte logic.” Vezi tu, spre deosebire de fiinţele de pe Vulcan, fiinţele umane au două moduri majore de a rezolva fiecare situaţie: unul este raţional şi logic, iar celălalt, sentimental. Emoţiile, desigur, pot fi un instrument principal de protecţie a fiinţelor umane, dar îi pot şi face pe oameni să aibă acţiuni prosteşti şi neproductive, aşa cum arăta adeseori acest serial.
Putem ilustra logica apuseană prin ecuaţia A + B = C. Totul duce la concluzie. Dar logica evreiască a Bibliei este diferită: A + B = A! Logica evreiască se întoarce la ea însăşi. Este ca notele de pe un pian. Pe măsură ce urci pe scara muzicală (do, re, mi etc.) te tot întorci la aceleaşi note, dar la un nivel mai înalt, mai avansat decât înainte. Logica apuseană accentuează concluzia, în timp ce logica evreiască accentuează centrul.
Cele şapte biserici par să fie construite după logica evreiască: A-B-A. Isus nu critică Smirna şi Filadelfia (a doua şi a şasea) deloc; Pergam şi Sardes (a treia şi a cincea) par să fie într-un declin serios; Efes şi Laodiceea (prima şi ultima) au probleme similare. Biserica din mijloc – Tiatira – pare să aibă două faze, etape, iar mesajul către ea este cel mai lung.
Structura rezultată este ca un sfeşnic cu şapte braţe cu trei braţe de fiecare parte, unul în mijloc şi perechi de braţe care se întâlnesc în acelaşi punct pe suportul sfeşnicului. Efes şi Laodiceea sunt la capetele opuse ale sfeşnicului; Smirna şi Filadelfia sunt nivelul următor, Pergam şi Sardes, deasupra lor, iar Tiatira, vârful.
Dumnezeu nu a aplicat logica apuseană pentru bisericile din Asia Mică. Lui I-a păsat atât de mult de ele, încât a venit în întâmpinarea lor acolo unde erau.
Doamne, sunt atât de recunoscător să ştiu că poţi ajunge la nivelul meu de înţelegere!