Pilat le-a zis: „Dar ce să fac cu Isus, care Se numeşte Hristos?” „Să fie răstignit”, i-au răspuns cu toţii.(Matei 27:22)
Ascultă ediția audio aici.
Dintre toți interlocutorii lui Isus din scenele patimilor, Pilat a fost cel care a dialogat cu El cel mai mult. Ioan consemnează acest dialog. În fața surprizei provocate de alegerea poporului de a-l elibera pe Baraba, Pilat formulează o întrebare al cărei răspuns a fost exprimat într-un mod foarte diferit de fiecare dintre participanții la aceste scene: „Ce să fac cu Isus, care se numește Hristos?” Oamenilor li se pune și astăzi aceeași întrebare și ei răspund fie cu fervoarea credinței, fie cu indiferență și dispreț.
Cum răspunde Pilat la propria întrebare? Care a fost cel mai grav păcat al său? În calitate de guvernator roman, auzise vorbindu-se despre Isus, despre vindecările, discursurile și opoziția Sa față de autoritățile religioase. Este posibil să fi avut o anumită curiozitate și admirație pentru El și să-l fi considerat, fără a-L fi văzut, ca pe un mare învățător evreu. Pentru Pilat, Isus nu era un agitator periculos. Garda condusă de un tribun, cu aprobarea sa, nu a trebuit să intervină atunci când El a fost arestat.
Nicio răscoală sau dezordine publică nu s-a petrecut, contrar a ceea ce pretinseseră autoritățile evreiești. În timpul procesului nu a fost nevoie de multe minute pentru ca guvernatorul să își dea seama de demnitatea, maiestatea, seninătatea și măreția Omului. Soția sa, Claudia Procula, încălcând legea romană care interzicea interferența într-un proces juridic, i-a trimis lui Pilat un mesaj: „Să n-ai nimic a face cu neprihănitul acesta; căci azi am suferit mult în vis din pricina Lui” (Matei 27:19). Pentru o clipă, moartea lui Isus pe cruce a depins de visul unei femei romane, a cărei voce a rămas neauzită.
Pilat voia și să Îl elibereze pe Isus de la moarte, și să mulțumească poporul (Marcu 15:15). După Luca, L-a declarat pe Isus nevinovat de patru ori, iar după Matei, L-a numit pe Isus „drept” de două ori. Pilat a încercat să se eschiveze de la acest proces și L-a trimis la Irod. Dar a ordonat biciuirea lui Isus. Și, în cele din urmă, nu a putut sau nu a vrut să rezolve dilema dintre justiție și presiunea poporului și, spălându-se pe mâini, L-a dat pe Isus să fie crucificat.
Cel mai grav păcat al lui Pilat nu a fost ceea ce a făcut, ci ceea ce nu a făcut: nu L-a eliberat pe Isus, știind că este nevinovat, de teamă să nu își piardă funcția. A declarat: „Iată Omul!”, Omul prin excelență, fără să-L fi primit ca Mântuitor al său personal. Ce facem noi astăzi cu Isus? Răspunsul nostru este foarte important.