Căci pentru mine a trăi este Hristos şi a muri este un câştig. (Filipeni 1:21)
Ascultă ediția audio aici.
În iunie 1964, am absolvit Facultatea de Teologie Adventistă din Collonges-sous-Salève (Franța). Invitat la ceremonie a fost Charles Winandi, iar deviza noastră a fost: „A trăi este Hristos”. Tot ea a fost și titlul primei predici pe care am ținut-o apoi la biserica din Liria, unde fusesem trimis să îmi încep lucrarea. „A trăi este Hristos” este interpretarea adevăratei vieți de creștin. Primind acest mesaj al apostolului Pavel, nu pot să nu îmi amintesc de o altă interpretare a vieții, despre care Calderón de la Barca a scris în La vida es sueño (Viața e vis):
„Ce e viața? O nebunie. Ce e viaţa? O iluzie, o umbră, o ficțiune și cel mai mare bine este mic; toată viața e un vis, și visele sunt visări.”
Acesta este contrastul dintre viziunea pesimistă, dezamăgitoare asupra vieții și o manifestare entuziastă a vieții de creștin, cu tot ce presupune, în întregul ei.
Ce înseamnă pentru Pavel a trăi? Se poate deduce din acest verset și din altele paralele (Galateni 2:20) că a fi creștin înseamnă mai mult decât apartenența la o religie, mai mult decât un sistem de principii, mai mult decât un cod comportamental. Creștinismul este Hristos, o experiență de identificare cu El, un mod de a da semnificație cotidianului. Cine sunt? Și unde merg pentru eternitate?
Apostolul Pavel dă trei dimensiuni înțelegerii devizei sale „a trăi este Hristos”. În primul rând, a trăi datorită lui Hristos, pentru că El este Creatorul nostru: „pentru noi nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl […] şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile şi, prin El, şi noi” (1 Corinteni 8:6). Tot El este și Mântuitorul care, pe când eram „morţi în greşelile şi în păcatele” noastre (Efeseni 2:1), ne-a adus la viață. În al doilea rând, a trăi în Hristos se referă la experiența transformării și a comuniunii cu El: „Căci, dacă este cineva în Hristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus, iată că toate lucrurile s-au făcut noi” (2 Corinteni 5:17). Pavel folosește expresia „în Hristos” de o sută șaizeci și cinci de ori în epistolele sale, întotdeauna pentru a desemna noua relație dintre credincios și Mântuitorul. În al treilea rând, a trăi pentru Hristos implică dimensiunea slujirii, a vieții ca sacrificiu, a dedicării noastre în slujba lui Dumnezeu: „Şi El a murit pentru toţi, pentru ca cei ce trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înşişi, ci pentru Cel ce a murit şi a înviat pentru ei” (2 Corinteni 5:15). Cât de multe se pot exprima în atât de puține cuvinte!